Plats: Digitalt Datum: 2020-01-28 Anmälan: PDF version Vad händer med markens egenskaper under en bank med tiden? Det uppstår markvibrationer när sponten installeras vibrodrivning, men spelar drivutrustningen någon roll? Kan man utvärdera markens egenskaper genom att tolka resultatet från spårlägesmätningar? Vilken deformation får man under en pålad platta som utsätts för långsiktig dynamisk belastning? Detta är några av de frågor som kommer att diskuteras vid BIG seminariet och vi får se om forskaren, Trafikverket och branschen är överens om svaren. Dagen kommer fyllas med diskussioner och den ger en möjlighet för dig som vanligen inte hinner läsa rapporterna att få inblick i de senaste forskningsresultaten. Mer information nedan För respektive projekt återfinns även länkar till rapporter/artiklar för varje projekt. Inledning Välkommen! Detta är BIG. K. Viking ETUB - Egenskapsförändringar med tid under bank Underlag: Projektrapporter Huvudrapport Rekommendation Delrapport 1 Delrapport 2 Forskarens presentation K Lundström, B. Dehlbom Trafikverkets syn K. Larsson Branschens syn S. Hov Markvibrationer i samband med vibrodrivning av spont - inverkan av driv utrustning Underlag: Kommer Forskarens presentation F. Deckner Trafikverkets syn K. Viking Branschens syn A. Beijer Lundberg Utvärdering av markens egenskaper genom tolkning av spårlägesmätning Underlag: Majala, J.& Laue, J. (2019) Analysis of Vibration Measurements on Moving Trains. TRANSOILCOLD 2019 Transportation Soil Engineering in Cold Regions, 20-23 May 2019, St. Petersburg, Russia Forskarens presentation J. Majala Trafikverkets syn E. Eriksson Branschens syn H. Rosén Deformationer spår-platta grundlagd på pålar i lös lera Underlag: Kommer Forskarens presentation J. Dijkstra Trafikverkets syn J. Jonsson Branschens syn Sammanfattning av dagen Sammanfattning C. Hultén
Har du frågor eller vill veta mer om BIG så hör av dig till info@big-geo.se